-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7387 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا در قرآن « قصر » نماز به « خوف » مقيّد شده امّا نماز مسافر به طور مطلق شكسته است ؟
فتواي مراجع تقليد - كه متخصصّان شناخت احكام هستند - براساس قرآن و سنّت است . آنان هر حكمي را كه قرآن و حديث درباره آن سخني گفته باشد بررسي مي كنند و آخرين حدّ توان خويش را در فهم حكم به كار مي گيرند ، و اجتهاد چيزي جز اين نيست .
بر اين اساس يادآور مي كنيم كه گرچه در آيه مورد سؤال حكم « قصر نماز » براي مسافر مقيّد به « خوف » است ، ولي در احاديث بسيار ، سفر - به طور مطلق - موضوع حكم قرار گرفته است ؛ بنابراين ، فقيه در استنباط حكم تنها به آيات قرآن نظر ندارد ، بلكه به روايات نيز - كه بيانگر آيات قرآنند - نيز توجّه مي كند . با در نظر گرفتن روايات در اين مسئله ، حكم قصر نماز براي مواردي كه در مسافرت خوفي وجود ندارد نيز جاري است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.